Home » Blog » Kind en onderwijs » Kind en onderwijs, wat werkt wél?

Kind en onderwijs, wat werkt wél?

door | 8 mrt, 2021 | Kind en onderwijs

When a flower doesn’t bloom, you fix the environment in which it grows, not te flower”. 

Ik ontmoet steeds meer ouders die onzeker worden door de signalen die zij krijgen vanuit school als het gaat over het gedrag van hun kind. Kinderen die al op zeer jonge leeftijd als onzeker, ongeconcentreerd of druk worden betiteld is een zorgelijke ontwikkeling. Vandaar dat ik in deze blog jullie allemaal wil bemoedigen door te zeggen; “ Er is niet altijd iets mis met je kind. Jouw kind heeft alleen iets nodig wat de school (nog) niet kan bieden”.

En met deze uitspraak kan het zomaar zijn dat ik tegen het zere been van de gevestigde orde aanschop. Dus als dat zo is, excuus daarvoor. Dat is zeker niet mijn intentie. Maar ik kan mijn innerlijke stem, mijn innerlijk weten, niet langer negeren. Helemaal niet na het zien van al die prachtige kinderen in mijn praktijk. Kinderen die op zeer jonge leeftijd al geproblematiseerd worden terwijl er echt niets mee aan de hand is. Voor deze kinderen laat ik mijn stem horen omdat zij dit zelf nog niet kunnen.

Wie zijn die nieuwetijdskinderen?

Steeds meer kinderen van deze tijd ontwikkelen zich meer vanuit hun rechterhersenhelft. Dit hersendeel is gericht op het beleven en ervaren van de wereld om hen heen. Het is het voelende, intuïtieve brein. Je kunt deze kinderen mogelijk herkennen aan de volgende (karakter)eigenschappen. Ieder kind blijft altijd uniek dus is er geen standaard ‘nieuwetijdskind’. Kijk maar wat jij in onderstaande herkent of wat bij jou resoneert.

• Creatief, hebben veel fantasie
• Speels en beweeglijk óf…
• Introvert/ rustig. (in de volksmond ‘verlegen)
• Zeer sensitief en prikkelgevoelig. Kinderen nemen zintuiglijk veel informatie op. Die informatie kun je zien als prikkels. Er bestaan interne prikkels (ervaringen die gevoelens van blijheid, angst, stress, boosheid, verdriet oproepen) en externe prikkels ( alles wat zij waarnemen via hun gehoor, reuk, ogen, smaak, tast en gevoel)
• Sociaal en dienstbaar
• Zorgzaam voor mens en dier
• Mogelijk impulsief
• Dromerig of snel afgeleid

Deze kinderen hebben:

• Een groot rechtvaardigheidsgevoel
• Een grote wijsheid in zich
• Een rijk en intens gevoelsleven. Zij ervaren hun gevoelens soms heel sterk. Dus als ze boos zijn, zijn ze vaak ook gelijk héél boos, maar het kan ook zijn dat deze kinderen zich juist afsluiten en hun gevoelsleven niet zichtbaar wordt.
• Behoefte aan respect en autonomie
• Behoefte aan rust en duidelijkheid
• Behoefte aan erkenning voor wie zij zijn

Schoolsysteem

Ons schoolsysteem is (nog) niet ingesteld op deze nieuwetijdskinderen. Ik ben zelf leerkracht geweest en ken het schoolsysteem dus ook van binnenuit. Juist in dat systeem ontdekte ik dat er zoveel kinderen vastlopen met alle gevolgen van dien. Dat maakte dat ik me ben gaan specialiseren in het begeleiden van deze kinderen. Wie zijn het en wat hebben zij nodig? Tijdens die ontdekkingstocht ontdekte ik dat ik zelf ook een nieuwetijdskind ben. Ik snap hen als geen ander! Want dat is het, kinderen voelen zich soms niet begrepen.

Ik ben de relatie gaan onderzoeken tussen het huidige schoolsysteem en de nieuwe generatie kinderen. Wat blijkt? In de meeste schoolsystemen zien we:

• Dat de nadruk ligt op het ontwikkelen van de cognitieve vaardigheden. Rekenen, taal, begrijpend lezen, spelling, aardrijkskunde, geschiedenis. Hierbij wordt vooral de linkerhersenhelft aangesproken Dit hersendeel is gespecialiseerd in kennis opnemen,  verwerken en reproduceren, logica, beredeneren, plannen en organiseren. Het is doel- en prestatiegericht.
• Klassikale (instructie)lessen waarbij kinderen een groot gedeelte van de dag zitten. Veel auditieve informatie (luisteren).
• Grote groepen dus véél prikkels.

Het is dus niet verwonderlijk dat deze prachtige, speelse, intuïtieve, creatieve en sensitieve kinderen niet altijd uit de verf komen op school. Het kost ze enorm veel moeite om te voldoen aan dat wat er verwacht wordt. Zij leren op een heel andere manier. Ze proberen zich aan te passen maar dat lukt dus niet altijd. Bovendien worden niet al hun natuurlijke talenten voldoende aangesproken. Vaak zie je concentratie- en leerproblemen ontstaan. Maar ook boosheid, onzekerheid, hyperactiviteit of juist perfectionisme vindt hier zijn oorsprong.

Waar hebben zij wél behoefte aan? Creativiteit, beweging/ spel, sociale cohesie, zelfsturend leren, drama, toneel, expressie, kunst, autonomie, zelf keuzes leren maken, ondersteuning i.p.v. sturing.

Toch, gek genoeg, verwachten wij dat deze kinderen zich aanpassen aan het systeem. Dat is, naar mijn idee, de wereld op zijn kop. Als je werkelijk pretendeert het kind centraal te stellen op jouw school, pas je je systeem aan i.p.v. dat het kind zich aan moet passen aan het systeem. Tijd voor vernieuwing! En dat is waarom deze kinderen nieuwetijdskinderen worden genoemd. Zij kondigen een nieuwe tijd aan. Het is tijd om te stoppen met duwen en te trekken aan deze mooie kinderen maar naar hen te luisteren en naar ze te kijken. 

Als het op school niet lekker gaat, wordt er soms voor gekozen om te starten met medicatie. Als het enigszins kan, zou ik dat sterk afraden. Er is nog te weinig bekend over de gevolgen van medicatie op de ontwikkeling van het kind en het kan de emoties van het kind afvlakken. Het is wat mij betreft een symptoombestrijder maar neemt niet de oorzaak weg. Het blijft uiteindelijk natuurlijk wel altijd je eigen keus maar het is de moeite waard eerst eens verder te gaan onderzoeken en de andere kant eens te bekijken. Niet klakkeloos af te gaan op het advies van een specialist. Blijf altijd zelf kritisch en in contact met je innerlijk weten. Stel jezelf een aantal vragen: “Voelt het goed om mijn kind medicatie te geven? Voor wie doe ik het? Ben ik voldoende op de hoogte van de (gezondheids)risico’s? Wat vind ik er eigenlijk zelf van? Zijn er al andere mogelijkheden onderzocht?

Ga op zoek! Het kan anders! Als we allemaal bewuster met onze kinderen omgaan, kunnen we elkaar versterken en groeien naar een nieuwe tijd.

Weet, er bestaat geen goed of fout in de keuzes die je maakt. Als je de keuzes maar doordacht en met aandacht maakt. Het moet goed voelen!

Zo samenvattend kan ik er niet meer omheen te zeggen: “Lieve ouders, er is niet altijd iets mis met je kind! Je gevoelige kind heeft alleen iets nodig, heeft behoeften, waarin hij (nog) niet wordt gezien. Dat uit zich in het desbetreffende gedrag wat je ziet. IEDER kind heeft zoveel unieke talenten die niet altijd voldoende aangesproken worden. Er is nog onvoldoende kennis is over deze kinderen en er is te weinig ruimte, tijd of aandacht voor hen.

Onze kinderen dagen ons uit te kijken naar onze manier van leven, opvoeden en scholing. Het huidige schoolsysteem is toe aan verandering. We moeten werken naar een nieuwe vorm, een school 2.0, zeg maar. Een nieuwe onderwijsvorm waar ieder kind, ook de gevoelige, zich op zijn eigen manier én tempo kan ontwikkelen. Passend bij zijn karakterstructuur en rekening houdend met zijn eigen leerstijl en tempo. Ik realiseer mij dat het nog een lange weg zal zijn, maar ik geloof in de kinderen van de toekomst! Ik help jou bewuster te kijken naar je kind!

Lieve ouders, ga op zoek. Op zoek naar de juiste antwoorden. Blijf kritisch, blijf onderzoeken, blijf kijken naar je kind, blijf goed in contact met je intuïtie en wees assertief richting de scholen en ga in gesprek!

Heb je hier hulp bij nodig? Ik heb alle aandacht voor jou!

Lieve groet, Tineke

Over Tineke Botterop

Om jou te inspireren deel ik met liefde mijn kennis, kunde en expertise. Lees alles over kinderen en gezinnen, opgroeien, hooggevoeligheid, bewust ouderschap en andere interessante zaken.

Inspiratie en blogs

Gerelateerde artikelen

Geen resultaten gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin